Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/39894
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EncenandoDiferencaPalcos.pdf892,36 kBAdobe PDFView/Open
Title: Encenando a diferença em palcos metropolitanos : as trajetórias de Sara Baartman e Franz Taibosh
Other Titles: Performing difference on metropolitan stages : the life courses of Sara Baartman and Franz Taibosh
Authors: Dias, Juliana Braz
Belizze, Geovanna
metadata.dc.identifier.orcid: https://orcid.org/0000-0003-0316-971X
https://orcid.org/0000-0002-6781-6659
Assunto:: Espetáculos etnológicos
Colonialismo
Baartman, Sara
Taibosh, Franz
Interseccionalidade
Issue Date: 30-Sep-2020
Publisher: Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de Brasília
Citation: DIAS, Juliana Braz; BELIZZE, Geovanna. Encenando a diferença em palcos metropolitanos: as trajetórias de Sara Baartman e Franz Taibosh. Anuário Antropológico, v. 45, n. 3, p. 304-324, 30 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.4000/aa.6697. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/34481. Acesso em: 12 jan. 2020.
Abstract: Este artigo examina os “espetáculos etnológicos” que exibiam pessoas de origem africana em palcos da Europa e dos Estados Unidos, com fins pseudoeducacionais ou para simples entretenimento. Privilegiando uma perspectiva comparativa, observamos as histórias de vida de Sara Baartman, nomeada “a Vênus Hotentote”, e Franz Taibosh, conhecido pelo nome artístico “Clicko, o bosquímano selvagem dançarino”. Suas trajetórias pessoais e suas performances nos palcos revelam processos estruturais de construção da alteridade que estão no coração dos projetos imperialistas. Argumentamos que essa noção de alteridade é composta por um conjunto amplo de marcadores sociais e hierarquias inter-relacionados.
Abstract: This article considers the “ethnological shows” that exhibited people of African origin on stages in Europe and the United States, for pseudo-educational purposes or simple entertainment. Privileging a comparative perspective, we observe the life histories of Sara Baartman, named “the Hottentot Venus”, and Franz Taibosh, known by the stage name “Clicko, the wild dancing bushman”. Their personal stories and performances on stage reveal structural processes of alterity construction that are at the very heart of imperialist projects. We argue that this notion of alterity is composed of a broad set of interrelated social markers and hierarchies.
Licença:: Copyright (c) 2020 Anuário Antropológico - (CC BY NC ND) - Este trabalho está licensiado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DOI: https://doi.org/10.4000/aa.6697
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/39894/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.