Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/36553
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_TeoremaEmmyNother.pdf3,03 MBAdobe PDFView/Open
Title: Teorema de Emmy Nöther, 100 anos : alegoria da misoginia em ciência
Other Titles: Emmy Nöther’s Theorem, 100 years : allegory of the misogyny in science
Authors: Areas, Roberta
Barbosa, Marcia Cristina
Santana, Ademir Eugênio
metadata.dc.identifier.orcid: http://orcid.org/0000-0003-0065-797X
Assunto:: Nöther, Teorema de
Simetria (Fisica)
Ciência
Misoginia
Gênero
Issue Date: 2019
Publisher: Sociedade Brasileira de Física
Citation: AREAS, Roberta; BARBOSA, Marcia Cristina; SANTANA, Ademir Eugênio. Teorema de Emmy Nöther, 100 anos: Alegoria da Misoginia em Ciência. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, e20190017, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2019-0017. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172019000400406. Acesso em: 23 jan. 2020.
Abstract: O teorema de Nöther é revisitado com dois objetivos: ressaltar a significado desses resultados para a física contemporânea e ao mesmo tempo apresentar aspectos da biografia de Emmy Nöther, enfatizando a misoginia sofrida na sua atividade científica, a despeito da reconhecida importância, ainda em vida, de seus trabalhos. Sob esta perspectiva, a vida de Emmy Nöther levanta a questão sobre a situação atual da atuação da mulher em ciência. Esse aspecto é abordado através de uma análise da participação de mulheres atuando em ciências com dados do CNPq e da CAPES. Para discutir e apresentar a dimensão apropriada dos resultados principais de Emmy Nöther, contextualizando a importância na física contemporânea, um caminho algébrico é seguido (nos livros textos, os teoremas são apresentados através do formalismo Lagrangiano), mas tanto quanto possível procurando uma abordagem discurso pedagógica.
Abstract: The Nöther's theorem is revisited with two main goals: to reinforce the meaning of such results for the contemporary physics and to present aspects of the Nöther's biography emphasizing the misogyny process that she suffered during her scientific life, despite of the recognized importance of her results even when she was alive. Under this perspective, the Nöther's live raises questions about the present-day participation of women in science. This aspect is addressed by an analysis of female researchers, by using data from CNPq and CAPES (two Brazilian Government agencies). In order to discuss and to present a proper dimension of the Nöther results, emphasizing such results for physics, an algebraic way is followed (usually such results are derived through the Lagrangian formalism); however, as much as possible, looking for a pedagogical presentation.
Licença:: (CC BY) - Licença Creative Commons
DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2019-0017
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/36553/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.