Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/26741
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_CinemaPulsaoIrreversivel.pdf494,35 kBAdobe PDFView/Open
Title: Cinema e pulsão : sobre "Irreversível", o trauma e a imagem
Other Titles: Drive and cinema : about "Irréversible", trauma and image
Authors: Rivera, Tania Cristina
Assunto:: Psicanálise
Cinema
Trauma
Issue Date: Jun-2006
Publisher: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
Citation: RIVERA, Tania. Cinema e pulsão: sobre "Irreversível", o trauma e a imagem. Revista do Departamento de Psicologia. UFF, v. 18, n. 1, p. 71-76, jan./jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-80232006000100006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdpsi/a/Cm3Lvz3txcwpcHSRhQVJQWm/?lang=pt#. Acesso em: 06 jun. 2022.
Abstract: Partindo de um diálogo entre psicanálise e cinema, buscamos refletir sobre o estatuto da imagem na contemporaneidade. Para além de uma configuração imaginária apaziguadora, é indicada a potencialidade traumática da imagem, por meio da concepção freudiana da lembrança encobridora. Tal dimensão traumática é explorada na análise do filme Irreversível, produção francesa de 2002. A violência não é, nessa obra, apenas mostrada em imagens, mas é posta em cena "entre" as imagens. Em seu agenciamento pulsa uma ameaçadora possibilidade de que aquilo de que se trata na imagem, e que diz respeito à ligação entre sexo e violência não possa ser contado, mas apenas repetido.
Abstract: Entwining psychoanalysis and cinema, this paper seeks to reflect about the status of image in contemporary society. This search goes beyond a conformist imaginary configuration to point out the existence of a traumatic potentiality of the image, as indicated by Freudian concept of screen memories. This idea is explored by a discussion about French Director Gaspar Noé production "Irréversible", 2002. In this work, violence isn't simply showed in images but works "between" the images. In its editing pulsates the scaring possibility that something essential about image, related to death and sexuality, can't be told as a history, but destroys everything in a circular repetition.
Licença:: Revista do Departamento de Psicologia. UFF - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/rdpsi/a/Cm3Lvz3txcwpcHSRhQVJQWm/?lang=pt#. Acesso em: 06 jun. 2022.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232006000100006
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/26741/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.