http://repositorio.unb.br/handle/10482/36644
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTIGO_OfferSchoolQuilombola.pdf | 232,12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
ARTIGO_OfertaEscolasQuilombola.pdf | 229,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Title: | Offer of schools of quilombola school education center in the northeast/BR |
Other Titles: | Oferta de escolas de educação escolar quilombola no nordeste brasileiro |
Authors: | Santos, Edmilson Santos Velloso, Tatiana Ribeiro Nacif, Paulo Gabriel Soledade Silva, Givânia Maria da |
metadata.dc.identifier.orcid: | http://orcid.org/0000-0003-3805-2319 http://orcid.org/0000-0002-9672-8623 http://orcid.org/0000-0002-4781-3055 http://orcid.org/0000-0001-5094-2715 |
Assunto:: | Política pública Educação Quilombos - educação Igualdade |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
Citation: | SANTOS, Edmilson Santos et al. Offer of schools of quilombola school education center in the northeast/BR. Educação & Realidade, v. 44, n. 1, e81346, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623681346. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000100612. Acesso em: 04 maio 2020.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ SANTOS, Edmilson Santos et al. Oferta de escolas de educação escolar quilombola no nordeste brasileiro. Educação & Realidade, v. 44, n. 1, e81346, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623681346. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000100612. Acesso em: 04 maio 2020. |
Abstract: | O presente trabalho tem por objetivo apresentar panorama de implantação das Escolas de Educação Escolar Quilombola (EEEQ) na região Nordeste. Três aspectos foram analisados: (a) distribuição das EEEQ por estados da região Nordeste e por classe populacional; (b) identificação da relação entre comunidade quilombola certificada e oferta de EEEQ; (c) análise das matrículas nas EEEQ. Como já detectado em outros trabalhos, informações desencontradas e de baixa confiança produzidas pelo Estado dão continuidade às práticas que negligenciam informações importantes que nos levam à porta de entrada do racismo institucional que persiste na sociedade brasileira. |
Abstract: | The present study aims to present an overview of the implantation of Quilombola Schools (EEEQ) in the Northeast Region. Three aspects have been analyzed: (a) distribution of EEEQ by state and populational class in the Northeast region; (b) identification of the relation among communities self-defined as quilombolas, certified by the Palmares Cultural Foundation, and EEEQ offers; (c) analysis of enrolments in EEEQ. As it has been detected in previous studies, conflicting and unreliable information produced by the State foster the continuity of practices that neglect important information and take us to the road of institutionalized racism that lingers in Brazilian society. |
metadata.dc.description.unidade: | Faculdade de Educação (FE) |
metadata.dc.description.ppg: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Licença:: | This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License 4.0 International. Available at: <http://creativecommons.org/licenses/by/4.0>. |
DOI: | https://doi.org/10.1590/2175-623681346 |
Appears in Collections: | Artigos publicados em periódicos e afins |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.