Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/27721
Files in This Item:
File SizeFormat 
v26n3a09.pdf128,37 kBAdobe PDFView/Open
Title: Significações sobre desenvolvimento humano e adolescência em um projeto socioeducativo
Meanings around human development and adolescence in a social educative project
Authors: Araújo, Cláudio Márcio de
Oliveira, Maria Cláudia Santos Lopes de
Assunto:: Adolescência
Desenvolvimento humano
Projeto socioeducativo
Adolescence
Issue Date: 2010
Publisher: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Citation: Educ. rev.,v.26,n.3,p.169-193,2010
Abstract: Este artigo se baseia em uma pesquisa que teve por objetivo analisar concepções sobre adolescência e desenvolvimento humano que medeiam as intervenções socioeducativas no contexto de um circo social. Participantes: adolescentes, corpo técnico, estagiários e o próprio pesquisador. Os resultados foram gerados considerando os seguintes núcleos de significação: (a) a potencialidade da arte circense como instrumento na promoção de desenvolvimento humano; (b) a evolução no uso de instrumentos circenses como foco do processo de acompanhamento e avaliação do adolescente; (c) a adolescência como fase do ciclo de vida; (d) risco e vulnerabilidade social como características do sujeito ou do contexto. A necessidade de que os agentes institucionais busquem uma compreensão mais profunda do processo de transformação pessoal que tem lugar ao longo da adolescência é aspecto explorado na discussão.
This article is based on a research aimed at analyzing conceptions around adolescence and human development mediating social educative interventions in the context of a social circus. Participants: adolescents; technical staff; trainees; and, the researcher himself. The results were generated considering the following meaning complexes: (a) the potential of circus techniques as mediation tools in promoting innovative trajectories of human development; (b) personal improvements in the domain of tools and techniques as the focus of the follow up and evaluation process of the adolescent; (c) adolescence as a stage of life cycle; (d) social risk and vulnerability alternating as char acteristics of the subject or the context. The necessity that institutional agents search for a deeper comprehension of the process of personal transformation that takes place along adolescence is an important point of discussion.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000300009
Appears in Collections:Uso interno - em processamento

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/27721/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.