Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/27721
Files in This Item:
File SizeFormat 
v26n3a09.pdf128,37 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAraújo, Cláudio Márcio dept_BR
dc.contributor.authorOliveira, Maria Cláudia Santos Lopes dept_BR
dc.date.accessioned2017-12-07T04:53:50Z-
dc.date.available2017-12-07T04:53:50Z-
dc.date.issued2010pt_BR
dc.identifier.citationEduc. rev.,v.26,n.3,p.169-193,2010pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.unb.br/handle/10482/27721-
dc.description.abstractEste artigo se baseia em uma pesquisa que teve por objetivo analisar concepções sobre adolescência e desenvolvimento humano que medeiam as intervenções socioeducativas no contexto de um circo social. Participantes: adolescentes, corpo técnico, estagiários e o próprio pesquisador. Os resultados foram gerados considerando os seguintes núcleos de significação: (a) a potencialidade da arte circense como instrumento na promoção de desenvolvimento humano; (b) a evolução no uso de instrumentos circenses como foco do processo de acompanhamento e avaliação do adolescente; (c) a adolescência como fase do ciclo de vida; (d) risco e vulnerabilidade social como características do sujeito ou do contexto. A necessidade de que os agentes institucionais busquem uma compreensão mais profunda do processo de transformação pessoal que tem lugar ao longo da adolescência é aspecto explorado na discussão.pt_BR
dc.description.abstractThis article is based on a research aimed at analyzing conceptions around adolescence and human development mediating social educative interventions in the context of a social circus. Participants: adolescents; technical staff; trainees; and, the researcher himself. The results were generated considering the following meaning complexes: (a) the potential of circus techniques as mediation tools in promoting innovative trajectories of human development; (b) personal improvements in the domain of tools and techniques as the focus of the follow up and evaluation process of the adolescent; (c) adolescence as a stage of life cycle; (d) social risk and vulnerability alternating as char acteristics of the subject or the context. The necessity that institutional agents search for a deeper comprehension of the process of personal transformation that takes place along adolescence is an important point of discussion.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.publisherFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titleSignificações sobre desenvolvimento humano e adolescência em um projeto socioeducativopt_BR
dc.titleMeanings around human development and adolescence in a social educative projectpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.subject.keywordAdolescênciapt_BR
dc.subject.keywordDesenvolvimento humanopt_BR
dc.subject.keywordProjeto socioeducativopt_BR
dc.subject.keywordAdolescencept_BR
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000300009pt_BR
Appears in Collections:Uso interno - em processamento

Show simple item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/27721/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.