Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/7618
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2010_SalatielRibeiroGomes.pdf8,09 MBAdobe PDFView/Open
Title: História e cinema : sertão e redenção em Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964)
Authors: Gomes, Salatiel Ribeiro
Orientador(es):: Nunes, José Walter
Assunto:: Cinema brasileiro
Sertão
Issue Date: 9-May-2011
Citation: GOMES, Salatiel Ribeiro. História e cinema: sertão e redenção em Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964). 2010. 183 f., il. Dissertação (Mestrado em História)-Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
Abstract: O estudo que se materializa nesta dissertação de mestrado coloca-se num campo de pesquisa historiográfica que articula a relação entre Cinema e História. Inspirado em alguns aspectos de História de Walter Benjamin, procuro analisar, no filme Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964), escrito e dirigido por Glauber Rocha, rememorações de passados oprimidos, associados a diferentes tempos históricos da sociedade brasileira de final dos anos 50 e início da década de 60. Tomo esse filme como alegoria para nele perscrutar também os sentidos de sertão e algumas identidades sociais ali evidenciadas, a partir da maneira como o cineasta se apropria, encena e interpreta as diferentes memórias dos sujeitos constitutivos daquele cenário histórico-cultural. _______________________________________________________________________________ ABSTRACT
The study that is embodied in this dissertation is placed in a field of historical research that articulates the relationship between Cinema and History. Inspired by some aspects of History, Walter Benjamin, I try to look in the film "Good and Evil in the Land of the Sun (1964), written and directed by Glauber Rocha, recollections of past oppressed, associated with different historical periods of Brazilian society in the late 50 and early 60's. I take this film as an allegory for him also scrutinize the meanings of wilderness and some social identities there evident from the way the filmmaker appropriates, interprets and acts out the various constituent subjects' memories of that historical-cultural scenario.
Description: Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Departamento de História, 2010.
Appears in Collections:HIS - Mestrado em História (Dissertações)

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/7618/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.