Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/7990
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_SociedadeAprendizagem.pdf135,78 kBAdobe PDFView/Open
Title: Sociedade da aprendizagem : informação, reflexão e ética
Other Titles: Learning society : information, reflection, and ethics
Authors: Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Tescarolo, Ricardo
Assunto:: Informação
Conhecimento
Reflexão (Filosofia)
Ética
Issue Date: Sep-2004
Citation: GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; TESCAROLO, Ricardo. Sociedade da aprendizagem: informação, reflexão e ética. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 3, p.35-40, set./dez. 2004. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/582/527>. Acesso em: 22 maio 2011.
Abstract: Neste artigo discute o pensamento reflexivo como fator decisivo na produção do conhecimento. São apresentadas concepções que tratam da natureza da informação e do conhecimento, discutindo-se a aprendizagem como forma de acesso à emergente sociedade, por essa razão denominada ‘sociedade da aprendizagem’. Conclui-se que, no contexto atual de profundas transformações, o pensamento reflexivo será efetivo se inspirado na ética, condição fundamental para a emancipação humana. _________________________________________________________________________________ ABSTRACT
This article discusses the reflexive thinking, considered as an effective condition in knowledge production. Some of the concepts presented deal with the nature of information and knowledge, discussing the fundamental participation of learning as a way of access for an emergent society, for this very reason called ‘learning society’. The conclusion is that, in the present context of deep transformations, the reflexive thought shall be effective if based on ethics, a fundamental condition for emancipation of mankind.
Appears in Collections:FCI - Artigos publicados em periódicos

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/7990/statistics">



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons