Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/36686
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_Influencia da musicalizacaoInfantil.pdf973,72 kBAdobe PDFView/Open
ARTIGO_InfluenceChildrensMusic.pdf935,47 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJesus, Evellyn Silva Azevedo dept_BR
dc.contributor.authorSilva, Isabella Monteiro de Castropt_BR
dc.date.accessioned2020-01-24T10:33:11Z-
dc.date.available2020-01-24T10:33:11Z-
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.citationJESUS, Evellyn Silva Azevedo de; SILVA, Isabella Monteiro de Castro. Influência da musicalização infantil nas habilidades auditivas de pré-escolares. Audiology: Communication Research, v. 24, e2156, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2156. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-64312019000100324. Acesso em: 23 janeiro 2020. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________pt_BR
dc.identifier.citationJESUS, Evellyn Silva Azevedo de; SILVA, Isabella Monteiro de Castro. Influência da musicalização infantil nas habilidades auditivas de pré-escolares.Audiology: Communication Research, São Paulo, v. 24, e2156, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2156. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-64312019000100324&lng=en&nrm=iso. Acess em: 30 jan. 2020. Epub Oct 10, 2019.-
dc.identifier.urihttps://repositorio.unb.br/handle/10482/36686-
dc.description.abstractObjetivo Verificar a associação entre musicalização infantil e habilidades auditivas de ordenação temporal e localização sonora em pré-escolares de 5 e 6 anos. Métodos Participaram do estudo 60 crianças de ambos os sexos, de 5 anos a 6 anos e 11 meses, sendo 30 do grupo com treinamento musical e 30 do grupo sem treinamento musical. Os participantes de ambos os grupos foram submetidos à triagem auditiva, avaliação simplificada do processamento auditivo e ao teste Padrão de Frequência, em campo livre. Os desempenhos de cada um dos procedimentos foram tabulados, analisando-se as possíveis correlações e associações entre eles, como variáveis dependentes e variáveis independentes, como grupo, sexo e idade. Resultados O grupo com treinamento musical apresentou média de acertos superior ao grupo sem treinamento musical, nos testes de memória sequencial não verbal e verbal, teste Padrão de Frequência não verbal e verbal. Sujeitos de 5 anos do grupo com treinamento musical obtiveram melhor desempenho, em relação aos sujeitos de 5 anos do grupo sem treinamento musical, acertando mais sequências. No teste de localização sonora, não houve diferença entre a idade e o grupo. Conclusão Pré-escolares de 5 e 6 anos que participavam de musicalização infantil apresentaram melhor desempenho nos testes que avaliaram as habilidades de memória sequencial não verbal e verbal e de ordenação temporal de três sons, quando comparados aos pré-escolares que não participavam de musicalização. Portanto, a musicalização infantil influenciou positivamente as habilidades auditivas de pré-escolares de 5 e 6 anos.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.publisherAcademia Brasileira de Audiologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titleInfluência da musicalização infantil nas habilidades auditivas de pré-escolarespt_BR
dc.title.alternativeInfluence of children's music learning on preschoolers' listening skills-
dc.typeArtigopt_BR
dc.subject.keywordAudiçãopt_BR
dc.subject.keywordCriançapt_BR
dc.subject.keywordPercepção auditivapt_BR
dc.subject.keywordTestes auditivospt_BR
dc.subject.keywordMúsicapt_BR
dc.rights.license(CC BY NC) - This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License.-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2156pt_BR
dc.description.abstract1Purpose Verify the association between children’s music learning and listening skills of temporal ordering and sound localization in preschoolers from 5 to 6 years old. Methods 60 children of both genders, from 5 to 6 years and 11 months, participated in the study, 30 of the group with music training and the other 30 of the group with no music training. The participants of both groups were submitted to hearing screening, simplified auditory processing assessment and to the Pitch Pattern Sequence. The performance of each of the procedures was tabulated, being analyzed the possible correlations and associations between them, as, for example, dependent and independent variables such as group, gender and age. Results The group with music training presented higher mean of scores than the one with no music training in the verbal and nonverbal sequential memory tests and on the verbal and nonverbal Pitch Pattern Sequence. The 5-year-old children of the group with music training got better results than the 5-year-old ones with no music training, getting right in more sequences. In the sound localization test, there was no difference between ages and groups. Conclusion Preschoolers from 5 to 6 years old who participated in children’s music learning presented better performance in the tests that evaluate the abilities of the verbal and non-verbal sequential memory and of the temporal ordering of three sounds when compared to the preschoolers who did not participate in the music learning. Therefore, the children’s music learning positively influenced the listening skills of preschoolers from 5 to 6 years old.-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2927-7209-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6125-6785-
Appears in Collections:FCE-FONO - Artigos publicados em periódicos

Show simple item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/36686/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.