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Title: Entre o passado e o presente : contrastes de acesso à educação infantil no Distrito Federal
Other Titles: Between past and present : contrasts in access to early childhood education in the Federal District
Authors: Pinto, Viviane Fernandes Faria
Müller, Fernanda
Anjos, Juarez José Tuchinski dos
Assunto:: Educação de crianças
Desigualdade social
Distrito Federal
Issue Date: 2018
Publisher: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Citation: PINTO, Viviane Fernandes Faria; MULLER, Fernanda; ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. Entre o passado e o presente: contrastes de acesso à educação infantil no Distrito Federal. Educação Revista, Belo Horizonte, v. 34, e187179, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698187179. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100147&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 mar. 2019. Epub June 18, 2018.
Abstract: A criação de Brasília ocorreu em meio a utopias, sobretudo a de superar os problemas sociais dos grandes centros urbanos brasileiros. Uma das estratégias encontradas por Anísio Teixeira foi a apresentação de um projeto educacional inovador, baseado no acesso irrestrito à educação pública da pré-escola à universidade. Ao contrastar o passado e o presente, procuramos evidenciar aspectos das desigualdades na nova capital com foco na Educação Infantil, analisando dois recortes temporais: 1) acontecimentos documentados nos primeiros anos após a fundação da capital; e 2) dados contemporâneos de renda e de acesso à Educação Infantil. Demonstramos que a exclusão social que marca a capital remonta a sua fundação e persiste para além das divisões geográficas entre o Plano Piloto e as demais Regiões Administrativas do Distrito Federal. As desigualdades também são observadas no sistema educacional, sobretudo na Educação Infantil.
Abstract: The foundation of Brasilia occurred in the midst of utopias, especially that to overcome the Brazilian urban centers’ social problems. One of the strategies proposed by Anísio Teixeira was the presentation of an innovative educational project, based on unrestricted access to public education from pre-school to university. Contrasting the past and present, we sought to highlight aspects of inequalities in the new capital with a focus on Early Childhood Education, analyzing two moments in time: 1) events documented in the first years after the inauguration of the capital; and 2) contemporary data about income and access to Early Childhood education. We demonstrate that the social exclusion that characterizes the capital goes back to its inauguration and persists beyond the geographical divisions between the Pilot Plan and the other Administrative Regions of the Federal District. Inequality is also observed in the educational system, especially in Early Childhood Education.
Licença:: (CC BY) - https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698187179
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