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Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/29201
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Title: A criação do espaço institucional da linguística e dos estudos das línguas indígenas no Brasil
Other Titles: The creation of the institutional space for linguistics and for the study of indigenous languages in Brazil
Authors: Grannier, Daniele Marcelle
Assunto:: Rodrigues, Aryon Dall’Igna
Linguística
Índios - línguas - Brasil
Institucionalização
Issue Date: 2014
Publisher: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
Citation: GRANNIER, Daniele Marcelle. A criação do espaço institucional da linguística e dos estudos das línguas indígenas no Brasil. DELTA, São Paulo, v. 30, n. spe, p. 479-502, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-445081797276883484. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502014000300479&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 nov. 2019.
Abstract: Este artigo apresenta a situação dos estudos linguísticos em geral e dos estudos das línguas indígenas brasileiras antes da década de 1960, como pano de fundo para o relato da trajetória profissional de Aryon Dall’Igna Rodrigues como formador, pesquisador e criador do espaço institucional desses estudos no Brasil. Examinam-se as principais recomendações de seu relatório ao Simpósio de Cartagena e sua atuação na realização dessas metas, promovendo os primeiros Institutos Brasileiros de Linguística, participando dos Institutos Interamericanos de Linguística e desenvolvendo programas de pós-graduação em três instituições de ensino superior. Destaca-se o seu trabalho como orientador de dissertações e teses na área de línguas indígenas e apresenta-se o inventário das línguas indígenas estudadas até o momento.
Abstract: This paper presents the situation of general linguistic studies as well as those of Brazilian indigenous languages before the 1960s, as a background to report the professional trajectory of Aryon Dall’Igna Rodrigues as a mentor, researcher and creator of the institutional space of such studies in Brazil. It examines the main recommendations of his report to the Cartagena Symposium and how he dedicated himself to the accomplishment of those goals, promoting the first Brazilian Linguistic Institutes, participating in the Interamerican Linguistic Institutes and creating graduate programs in three Brazilian higher education institutions. It also highlights his work as dissertation and thesis adviser on indigenous languages, and presents the inventory of indigenous languages studied so far.
Licença:: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - (CC BY NC) - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502014000300479&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 22 nov. 2019.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/0102-445081797276883484
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