Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/27219
Files in This Item:
File SizeFormat 
a1129102.pdf48,12 kBAdobe PDFView/Open
Title: A releitura de portfólios para a construção do trabalho de conclusão de curso de Pedagogia
A new look at portfolios in constructing the Pedagogy course final paper
Authors: Miranda, Cláudia Queiroz
Villas Boas, Benigna Maria de Freitas
Assunto:: Trabalho de Conclusão de Curso
Avaliação
Professores - formação
Final course paper
Assessment
Teacher education
Issue Date: 2008
Publisher: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Citation: Educ. Soc.,v.29,n.102,p.215-229,2008
Abstract: O texto apresenta resultados da pesquisa que teve como objetivo geral analisar o processo de releitura de portfólios com vistas à construção do Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) de Pedagogia. Participaram da investigação seis professores-alunos egressos e uma professora-mediadora do curso de Pedagogia para professores em exercício no início de escolarização (PIE). O curso foi oferecido pela Faculdade de Educação da UNB em convênio com a Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Analisam-se os procedimentos utilizados por professores-alunos egressos para a releitura de portfólios e os procedimentos adotados pela professora-mediadora para a orientação desse processo, assim como as dificuldades e contribuições oferecidas por esta releitura para a construção do TCC. Observou-se que o processo de releitura abriu espaço para o desenvolvimento metacognitivo: reconsideraram-se as práticas avaliativas; criaram-se espaços de diferenciação pedagógica; a reflexão foi enfatizada.
This article presents the results of a research that analyzed the process of analyzing portfolios in a different way to construct the Pedagogy Course Final Paper. Six newly graduated student-teachers and teacher-mediator perceptions are discussed. The course was offered by the Education College at the University of Brasilia and the local Educational Bureau to in-service teachers who worked in public elementary schools with grades one to four. The article analyses the procedures used by the student-teachers to analyze portfolios and the procedures used by the teacher-mediator to guide them in this process; as well as the difficulties and contributions that were observed. It could be observed that the process made room for the development of metacognition: assessment practices were reconsidered; opportunities for pedagogical differentiation were created; reflection was emphasized.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000100011
Appears in Collections:Uso interno - em processamento

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/27219/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.