Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/26999
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_SujeitoPsicanaliseArte.pdf241,62 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRivera, Tania Cristinapt_BR
dc.date.accessioned2017-12-07T04:48:14Z-
dc.date.available2017-12-07T04:48:14Z-
dc.date.issued2007pt_BR
dc.identifier.citationRIVERA, Tania. O sujeito na psicanálise e na arte contemporânea. Psicologia Clínica, v. 19, n. 1, p. 13-24, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-56652007000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pc/a/GdsnHJGVbB68ZQ44Y4bCRHt/?lang=pt#. Acesso em: 06 jun. 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.unb.br/handle/10482/26999-
dc.description.abstractNa arte, o sujeito se perfila como nada além de um efêmero efeito, surgindo em um circuito que necessita do outro e só com ele se completa. Ora, tal efeito é tomado por Freud como um dos pilares da teoria psicanalítica, a partir do momento em que ele apela para o Édipo-Rei para sustentar sua teoria do sujeito. Tal ligação nos permite ressituar a aproximação entre arte e psicanálise e fazer dela uma estratégia teórico-crítica para ambos os campos na contemporaneidade.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.publisherDepartamento de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titleO sujeito na psicanálise e na arte contemporâneapt_BR
dc.title.alternativeSubject in psychoanalysis and contemporary art-
dc.typeArtigopt_BR
dc.subject.keywordSujeitopt_BR
dc.subject.keywordObjetopt_BR
dc.subject.keywordArte contemporâneapt_BR
dc.rights.licensePsicologia Clínica - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/pc/a/GdsnHJGVbB68ZQ44Y4bCRHt/?lang=pt#. Acesso em: 06 jun. 2022.-
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.1590/S0103-56652007000100002pt_BR
dc.description.abstract1In art, the subject displays itself as nothing but a fleeting effect, emerging in a circuit that requires the other and is only complete with it. Such an effect is taken by Freud as one of the pillars of psychoanalytic theory, from the moment he appeals to King Oedipus to support his theory of the subject. This connection allows us to re-situate the convergence of psychoanalysis and art and to turn it into a theoretical-critical strategy for both fields in contemporaneity.-
Appears in Collections:PCL - Artigos publicados em periódicos

Show simple item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/26999/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.