Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/26561
Files in This Item:
File SizeFormat 
1983-2117-epec-7-02-00101.pdf673,39 kBAdobe PDFView/Open
Title: LIVRO DIDÁTICO INOVADOR E PROFESSORES: UMA TENSÃO A SER VENCIDA
INNOVATING TEXTBOOK AND TEACHERS: A CHALLENGE TENSION
Authors: Carneiro, Maria Helena da Silva
Mól, Wildson Luiz Pereira dos Santos Gerson de Souza
Assunto:: Livros didáticos
Ensino de Química
Professores - formação
Issue Date: 2005
Publisher: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Citation: Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte),v.7,n.2,p.101-113,2005
Abstract: A adoção de livros didáticos de Ciências que incorporem abordagens metodológicas inovadoras pode contribuir para mudanças na prática docente. O objetivo deste artigo é discutir a função pedagógica do livro didático e sua relação com o professor e analisar concepções de um grupo de professores que adotou um livro didático inovador a respeito das características que eles identificam nesse livro. A análise dessas concepções evidencia uma tensão entre o anseio de adotar mudanças de estratégias indicadas pelo livro didático e as dificuldades de desenvolver práticas diferenciadas das convencionais. Essa tensão leva os professores à, contraditoriamente, apontarem aspectos inovadores do livro, tanto de forma positiva como de forma negativa. Reflexões relativas à formação de professores são discutidas ao final do artigo.
The adoption of innovating science textbooks that incorporated new methodology approaching can contribute for changing in science classrooms. In this paper, we discuss the pedagogic role of these textbooks and their relation with teachers; and we present the analysis of the conceptions of teachers on an innovation textbook for showing how they identify the innovation textbook features. For this, the conceptions of chemistry teachers who have adopted an innovation textbook since the beginning of the year are discussed. The analysis of the teachers' views shows a tension between the teachers' intentions to adopt the new strategies indicated by textbook and some difficulties to develop the new practices. Reflections on the training teachers are discussed in the end of the paper.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1983-21172005070204
Appears in Collections:Uso interno - em processamento

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/26561/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.