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Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/26513
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Title: Psicologia Escolar em educação infantil: reflexões de uma atuação
School psychology in childhood education: professional intervention's reflexions
Authors: Vokoy, Tatiana
Pedroza, Regina Lúcia Sucupira
Assunto:: Psicologia escolar
Educação infantil
Desenvolvimento infantil
Issue Date: 2005
Publisher: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
Citation: Psicol. Esc. Educ. (Impr.),v.9,n.1,p.95-104,2005
Abstract: O modelo de Educação Infantil tem sido alterado à medida que a criança passa a ser vista como sujeito de educação, com necessidade de atendimento qualificado. O trabalho do psicólogo escolar permeia questões relacionadas ao desenvolvimento integral da criança, abrangendo aspectos cognitivos, afetivos e motores. A pesquisa foi desenvolvida em uma instituição de Educação Infantil de Brasília com objetivo de conhecer a prática educativa e a atuação do psicólogo escolar. Foram realizadas entrevistas com a equipe psicopedagógica e observações de atividades da rotina escolar. Concluímos que o modelo de atuação do psicólogo deve ser fundamentado no paradigma interdisciplinar, contextual e crítico. Este estudo vislumbra novas possibilidades para repensar o processo de construção do papel do psicólogo escolar na Educação Infantil.
The model of childhood education has been modified as that the child is seen as the subject of education, who needs qualified attendance. The work of the school psychologist involves questions related to the whole development of the child, including cognitive, affective and motor aspects. The research was developed at an institution of childhood education in Brasilia with the purpose to get to know both educational practices and the work of the school psychologist. Interviews with the pedagogical team and observations of school routine activities have been carried through. We conclude that the model of work of the psychologist must be based on a contextual, critical and interdisciplinary paradigm. This study intends to provide new possibilities to rethink the process of constructing the role of the school psychologist in childhood education.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572005000100009
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