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Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/25540
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Title: Crianças surdas e suas famílias: um panorama geral
Deaf children and their families: an overview
Authors: Brito, Angela Maria Waked de
Dessen, Maria Auxiliadora
Assunto:: Deficiência auditiva
criança surda
interações genitores-criança surda
famílias de crianças deficientes
relações familiares
Deafness
deaf child
deaf child-parent interactions
handicapped child family
family relationships
Issue Date: 1999
Publisher: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Citation: Psicol. Reflex. Crit.,v.12,n.2,p.429-445,1999
Abstract: Cientes da importância da família para a promoção do desenvolvimento da criança, especialmente daquelas que apresentam algum tipo de deficiência, propusemo-nos a descrever estudos sobre as interações e relações desenvolvidas entre a criança deficiente e sua família. Ênfase é dada às interações desenvolvidas no microuniverso da família, considerando a sua influência preponderante na evolução das relações futuras da criança. Assim, são abordados temas relativos a: a) importância das interações e relações sociais para o desenvolvimento e adaptação da criança deficiente; b) o impacto do nascimento de uma criança deficiente no desenvolvimento da família enquanto grupo; c) a criança surda e suas interações familiares.
Considering the importance of the family to child development, especially to children who have some disability, this paper analysed some aspects of family interactions and relationships developed between such children and their families. We emphasised family interactions because of their influence on the development of the children s relationships in the future, particularly in relation to the deaf child. Thus, the following issues were discussed: a) the importance of social interactions and relationships to the process of development and adaptation of handicapped children; b) the impact of the birth of a child who has a disability on the family group; and c)deaf children and their family interactions.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79721999000200012
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