Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/11136
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012_SumayaCristinaDounis.pdf387,31 MBAdobe PDFView/Open
Title: Diálogo intercultural na educação ambiental : uma pedagogia da palavra
Authors: Dounis, Sumaya Cristina
Orientador(es):: Martins, Leila Chalub
Assunto:: Educação ambiental
Métodos de ensino
História cultural
Issue Date: 11-Sep-2012
Citation: DOUNIS, Sumaya Cristina. Diálogo intercultural na educação ambiental: uma pedagogia da palavra. 2012. 134 f., il. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável)—Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
Abstract: O presente trabalho é fruto da investigação da dimensão educativa da narração de histórias tradicionais das culturas africana e indígena na prática de educação ambiental. Em seu desenvolvimento dois movimentos de pesquisa dialogaram: revisão bibliográfica sobre cultura, pluralismo epistemológico, tradição oral e Educação Ambiental Crítica; e, pesquisa-ação com os professores da Escola da Natureza (pesquisador coletivo), envolvendo a concepção e desenvolvimento de oficinas, visando gerar reflexões e propostas acerca do trabalho com histórias tradicionais nas práticas de educação ambiental. A intenção foi estabelecer pontes, mediadas pelo diálogo de saberes, entre as formas de educação das culturas africana e indígena e as práticas de educação ambiental, contribuindo para a experimentação de metodologias de ensino-aprendizagem que integrem o diálogo intercultural e as expressões do imaginário como vias legítimas e valorosas de construção do conhecimento. __________________________________________________________________________________ RESUMEN
Este trabajo es el resultado de la investigación de la dimensión educativa de los cuentos tradicionales de las culturas africanas e indígenas en la práctica de la educación ambiental. En su desarrollo dos movimientos de investigación dialogaron: una revisión bibliográfica sobre cultura, pluralismo epistemológico, tradición oral y Educación Ambiental Crítica; y la investigación-acción con los profesores de la Escuela de la Naturaleza (investigador colectivo), con la participación en el diseño y desarrollo de talleres, dirigido a generar ideas y propuestas sobre el trabajo con historias tradicionales en las prácticas de educación ambiental. La intención fue construir puentes, mediado por el diálogo de conocimientos, entre las formas de la educación de las culturas africanas e indígenas y las prácticas de educación ambiental, contribuyendo a la prueba de las metodologías de enseñanza-aprendizaje que integran el diálogo intercultural y las expresiones de la imaginación como formas legítimas y valiosas de construcción del conocimiento. _________________________________________________________________________________ ABSTRACT
This present work is the result from the investigation of the traditional African and indigenous culture educational dimension storytelling in the practice of environmental education. In its development, two research movements dialogued: a literature review on culture, epistemological pluralism, oral tradition and Critical Environmental Education, and research action with the teachers of the “Escola da Natureza” (School of Nature) (collective researcher), involving the design and development of workshops, aimed at generating ideas and proposals regarding the work with traditional stories in environmental education practices. The intention was to build bridges, mediated by the dialogue of knowledge, among the forms of education in the African and indigenous cultures and the practices of environmental education, contributing to the testing of the teaching-learning methodologies that integrate intercultural dialogue and expressions of the imagination as legitimate and valuable ways of constructing knowledge.
Description: Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Centro de Desenvolvimento Sustentável, 2012.
Appears in Collections:CDS - Mestrado Acadêmico em Desenvolvimento Sustentável (Dissertações)

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/11136/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.