Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/29456
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_AvaliacaoCompreensaoLeitura.pdf916,94 kBAdobe PDFView/Open
Title: Avaliação da compreensão de leitura pelo Sistema Orientado de Cloze (SOC)
Other Titles: Reading comprehension evaluation using the Cloze Oriented System (COS)
Authors: Joly, Maria Cristina Rodrigues Azevedo
Bonassi, Jaqueline
Dias, Anelise Silva
Piovezan, Nayane Martoni
Silva, Diego Vinícius da
Assunto:: Leitura
Ensino fundamental
Issue Date: Jan-2014
Publisher: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
Citation: JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo et al. Avaliação da compreensão de leitura pelo Sistema Orientado de Cloze (SOC). Fractal: Revista de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 26, n. 1, p. 223-242, jan./abr. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100016&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 maio 2018. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-02922014000100016.
Abstract: O Sistema Orientado de Cloze (SOC) é um procedimento que adequa textos em função do seu nível de dificuldade para avaliar a compreensão de leitura. Este estudo avaliou a compreensão de leitura de alunos do ensino fundamental. Participaram 331 alunos de 6º ao 9º ano, 51,7% do gênero feminino. Foram utilizados três textos nos quais foi aplicado o SOC, com critérios de omissões diferentes. Os alunos responderam aos instrumentos de forma coletiva em duas sessões. Os resultados evidenciaram diferença significativa para gênero e ano de escolaridade onde as meninas e os alunos de nível escolar mais elevado tiveram desempenho melhor. Foram encontradas correlações de magnitudes moderadas e altamente significativas entre as provas, o que indicou relação entre os diferentes tipos de prova.
Abstract: The Cloze Oriented System (COS) is a procedure that adequate texts due to their level of difficulty in order to evaluate the reading comprehension. This study evaluate the reading comprehension of middle school students. There were 331 students from the 6th to the 9th grade, 51,7% of them female. Three texts, in which the COS was applied, were used with different omission criteria. The students answered the instruments collectively, in two sessions. The results showed significant differences due to gender and grade, the girls and the higher grade students had the best performance. There were found correlation of moderate magnitude and highly significant between the tests, showed a direct relation between the different types of test.
Licença:: Fractal: Revista de Psicologia - All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY NC 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100016&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 maio 2018.
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-02922014000100016
Appears in Collections:PED - Artigos publicados em periódicos

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/29456/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.