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Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/28412
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Title: Desenvolvimento e validação de escalas brasileiras de percepção e internalização de normas corporais
Development and validation of Brazilian scales for measuring perception and internalization of body norms
Authors: Hirata, Elizabeth
Pérez-Nebra, Amalia Raquel
Pilati, Ronaldo
Assunto:: Internalização
normas sociais
imagem corporal
Internalization
social norms
body image
Issue Date: 2012
Publisher: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Citation: Psicol. Reflex. Crit.,v.25,n.1,p.48-59,2012
Abstract: O objetivo principal deste estudo foi adaptar, desenvolver e validar escalas brasileiras de normatização da aparência corporal para homens e mulheres. No Estudo 1 a escala SATAQ revelou uma estrutura bifatorial problemática. O Estudo 2 traz o desenvolvimento da EFIC/EMIC (Escala Feminina/Masculina de Normatização Corporal). Ambas apresentaram uma estrutura bifatorial, incluindo os fatores "internalização geral" (cargas fatoriais entre 0,85 e 0,37) e "intenção de comportamento" (cargas fatoriais entre 0,73 e 0,38). No Estudo 3 foram validadas juntas as escalas dos Estudos 1 e 2, acrescidos de análises correlacionais com dados demográficos. Observou-se relação entre ler, comentar e comprar produtos de beleza com a normatização da aparência corporal. A escala final agregou itens da SATAQ e EFIC/EMIC, mantendo os mesmos fatores da estrutura bifatorial.
The current research aimed at adapting, developing and validating Brazilian scales related to body image norms for both genders. In study 1, SATAQ revealed a problematic two-factor structure. Study 2 focused on the development of Male and Female Body Image Scales. Both scales revealed a two-factor structure, comprising the factors "general internalization" (factor loadings ranging from .85 to .37) and "behavioral intention" (factor loadings ranging from .73 to .38). In study 3, combined scales from study 1 and 2 were validated. Besides that, correlational analyses with demographic data were performed. The analyses indicated a relation between reading, commenting and buying beauty products with body image norms. The final scale grouped SATAQ's and Male and Female Body Image Scales' items, keeping the same factors of the two-factor structure.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000100007
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