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Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/28058
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Title: Efeitos de priming semântico em tarefa de decisão lexical em crianças de 3ª série
Semantic priming effects during lexical decision task with 3rd grade children
Authors: Salles, Jerusa Fumagalli de
Machado, Leticia Leuze
Janczura, Gerson Américo
Assunto:: Priming Semântico
Acesso Lexical
Processamento Semântico
Crianças
Decisão Lexical
Semantic Priming
Lexical Access
Semantic Processing
Children
Lexical Decision
Issue Date: 2011
Publisher: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Citation: Psicol. Reflex. Crit.,v.24,n.3,p.597-608,2011
Abstract: No paradigma de priming semântico, mede-se a acurácia e velocidade de resposta ao estímulo-alvo, precedido por palavra semanticamente relacionada ou não relacionada (primes). Este trabalho apresenta um estudo pré-experimental de normas de associação semântica de palavras em 156 crianças e um estudo experimental, que avalia o efeito de priming semântico em 24 crianças em uma tarefa de decisão lexical. O experimento mostrou que as decisões lexicais para alvos reais foram significativamente mais lentas e menos precisas na condição prime não relacionado comparado à condição prime relacionado. Conclui-se que houve efeitos de priming semântico no reconhecimento visual de palavras em crianças, ou seja, o contexto semântico pré-ativou a representação da palavra alvo, facilitando a decisão lexical na condição de relação semântica.
In the semantic priming paradigm, accuracy and reaction time to a target-stimulus that is preceded by a prime (semantic related or unrelated to the target) are measured. This paper presents a pre-experimental study on word semantic association norms with 156 children and an experimental study that evaluated the effect of semantic priming in 24 children during a lexical decision task. Results showed that the lexical decisions for real targets were significantly slower and less accurate in the unrelated prime condition than in the related one. It means that there were semantic priming effects in children during visual recognition of words, that is, the semantic context pre-activated the target word representation, facilitating the lexical decision in the semantic related condition.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000300021
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