Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/27743
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_EstimulosBarreirasCriatividade.pdf436,82 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSathler, Thais Cardosopt_BR
dc.contributor.authorFleith, Denise de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2017-12-07T04:53:56Z-
dc.date.available2017-12-07T04:53:56Z-
dc.date.issued2010-10pt_BR
dc.identifier.citationSATHLER, Thais Cardoso; FLEITH, Denise de Souza. Estímulos e barreiras à criatividade na educação a distância. Estudos de Psicologia (Campinas), Campinas, v. 27, n. 4, p. 457-466, out./dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000400004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 fev. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000400004.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.unb.br/handle/10482/27743-
dc.description.abstractEste estudo investigou estímulos e barreiras à criatividade na educação a distância. Participaram desta pesquisa 122 alunos de um curso de graduação naquela modalidade. Utilizou-se uma escala que avaliava a percepção dos alunos tanto acerca da implementação, realizada por seu tutor, de práticas pedagógicas que favorecem o desenvolvimento e expressão da criatividade, quanto acerca das barreiras à criatividade na educação a distância. Foram analisados aspectos do projeto político-pedagógico relativos ao desenvolvimento/expressão da criatividade. Os resultados indicaram que práticas pedagógicas que favorecem a criatividade são desenvolvidas pelos tutores. A barreira à criatividade mais citada refere-se à dificuldade de gerenciar o tempo. O projeto político-pedagógico do curso contempla a criatividade e formas de desenvolvê-la na educação a distância. A identificação de estímulos e barreiras à criatividade possibilita que intervenções sejam planejadas e implementadas a fim de catalisar o desenvolvimento/expressão do potencial criativo.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.publisherPrograma de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titleEstímulos e barreiras à criatividade na educação a distânciapt_BR
dc.title.alternativeIncentives and barriers to creativity in the context of distance learning-
dc.typeArtigopt_BR
dc.subject.keywordCriatividade (Educação)pt_BR
dc.subject.keywordEnsino a distânciapt_BR
dc.subject.keywordEstudantes universitáriospt_BR
dc.subject.keywordMétodos de ensinopt_BR
dc.rights.licenseEstudos de Psicologia (Campinas) - All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY NC 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000400004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 fev. 2018.-
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000400004pt_BR
dc.description.abstract1The purpose of this study was to investigate incentives and barriers to creativity in the context of distance learning. One hundred and twenty-two students of an undergraduate distance course participated in the research. A scale was used to assess the students' perception of both the pedagogical practices which help to develop and express creativity, implemented by their tutors, and the barriers to developing/expressing creativity in distance learning. Aspects of the political and pedagogical design relating to the development/expression of creativity were analyzed. The results showed that the students consider that pedagogical practices implemented by their tutors have developed their creative skills. The barrier to creativity most frequently referred to by the students was the difficulty with time management. The political and pedagogical design of the course includes creativity and ways of fostering it in distance education. The identification of practices that stimulate creativity, as well as the barriers, allows interventions to be planned and implemented in order to enhance the development of students' creative potential.-
Appears in Collections:PED - Artigos publicados em periódicos

Show simple item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/27743/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.