Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/22551
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_LinguagemFormacaoTeoriaConsciencia.pdf281,93 kBAdobe PDFView/Open
Title: Linguagem e formação na teoria da consciência do jovem Hegel
Other Titles: Language and formation in hegel´s theory of consciousness
Authors: Lima, Erick Calheiros de
Assunto:: Linguagem
Formação
Consciência
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, 1770-1831
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia
Citation: LIMA, Erick Calheiros de. Linguagem e formação na teoria da consciência do jovem Hegel. Trans/Form/Ação, Marília, v. 34, n. 1, p. 67-86, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732011000100005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 22 jun. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732011000100005.
Abstract: O trabalho pretende expor, em suas linhas gerais, a ligação, presente na teoria da consciência desenvolvida por Hegel, na Filosofia do Espírito de Jena, entre a formação da consciência, compreendida no bojo dos processos de individualização e desenvolvimento das capacidades prático-cognitivas, e a pré-articulação linguística da cognição. Para isso, o ponto de partida é a exposição dos aspectos gerais da teoria hegeliana da consciência, nessa fase. Em seguida, interpreta-se essa teoria da consciência, relacionando-a a processos societários de desenvolvimento de capacidades prático-cognitivas. A partir disso, procura-se então delinear os aspectos fundamentais da relação entre razão teórica e linguagem. Finalmente, discute-se a recuperação da consideração sobre a linguagem, no processo de formação da consciência.
Abstract: This paper aims at presenting the connection between formative processes and the linguistic structure of cognition in Hegel´s theory of consciousness, developed in the Philosophy of Spirit (1803/04). First I consider the general aspects of Hegel´s above-mentioned theory of consciousness. Then I attempt to interpret this theory as related to formative processes of practical-cognitive capacities. After this the paper focuses on the relation of language and theoretical reason, as it is presented by Hegel in his Philosophy of Spirit. Finally, I analyze the linguistic structuration of cognition within the context of social processes of consciousness development.
Licença:: Trans/Form/Ação - All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 22 jun. 2016.
DOI: //dx.doi.org/https://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732011000100005
Appears in Collections:FIL - Artigos publicados em periódicos

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/22551/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.