Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/22420
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_PrevalenceVariousFormsViolence.pdf726,02 kBAdobe PDFView/Open
ARTIGO_PrevalenciaVariasFormasViolencia.pdf529,88 kBAdobe PDFView/Open
Title: Prevalência das várias formas de violência entre escolares
Other Titles: Prevalence of various forms of violence among school students
Authors: Ribeiro, Iglê Moura Paz
Ribeiro, Álvaro Sebastião Teixeira
Pratesi, Riccardo
Gandolfi, Lenora
Assunto:: Violência na escola
Escolas
Violência familiar
Adolescentes
Crianças
Issue Date: Feb-2015
Publisher: Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo
Citation: RIBEIRO, Iglê Moura Paz et al. Prevalência das várias formas de violência entre escolares. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 54-59, fev. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002015000100054&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 maio 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201500010. ___________________________________________________________________________________
RIBEIRO, Iglê Moura Paz et al. Prevalence of various forms of violence among school students. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 54-59, fev. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002015000100054&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 maio 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201500010.
Abstract: Objetivo: Estimar a prevalência de eventos violentos na vivência de escolares entre 11 e 15 anos de idade, frequentadores de escolas públicas. Métodos: Estudo transversal com amostra aleatória de grupo de crianças provenientes de escolas públicas. Foi aplicado o questionário Child Abuse Screening Tool Childrens Version (ICAST-C) a 288 crianças entre 11 e 15 anos aleatoriamente selecionadas. As modalidades de violência analisadas foram abusos físicos, psicológicos e sexuais. Resultados: Houve frequente fragmentação do núcleo familiar, com menos de 50% das crianças morando com ambos os genitores; frequente sentimento de insegurança nas escolas, associado a alta prevalência de violência física (85,4%) e à violência psicológica (62,5%); e violência de cunho sexual (34,7%). Conclusão: Houve prevalência alta das várias formas de violências no ambiente familiar e escolar dessas crianças.
Abstract: Objective: Estimating the prevalence of violent events in the experience of students aged between 11 and 15 years regularly attending public schools. Methods: A cross-sectional study with a random sample group of children from public schools. The questionnaire called Child Abuse Screening Tool Version (ICAST-C) was administered to 288 children aged between 11 and 15 years randomly selected. The types of violence analyzed were abuses of physical, psychological and sexual nature. Results: The fragmentation of the nuclear family was frequent, with less than 50% of children living with both parents; frequent feelings of insecurity in schools, associated with a high prevalence of physical violence (85.4%), psychological (62.5%); and violence of a sexual nature (34.7%). Conclusion: There was high prevalence of various forms of violence in the family and school environment of these children.
Licença:: Acta Paulista de Enfermagem - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons (Attribution Non-Commercial 3.0 Unported (CC BY-NC 3.0)) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Fonte: http://www.scielo.br/pdf/ape/v28n1/en_1982-0194-ape-028-001-0054.pdf. Acesso em: 07 abr. 2016. Acesso em: 7 abr. 2016.
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982- 0194201500010
Appears in Collections:FMD - Artigos publicados em periódicos
UnB - Professores Eméritos

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/22420/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.