Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/14023
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_CriatividadeMatematicaIdentificacao.pdf44,83 kBAdobe PDFView/Open
Title: Criatividade em Matemática : identificação e promoção de talentos criativos
Other Titles: Creativity in Mathematics : identification and promotion of the creative talents
Authors: Gontijo, Cleyton Hércules
Assunto:: Matemática - estudo e ensino
Criatividade (Educação)
Professores de matemática
Issue Date: Jul-2007
Publisher: Universidade Federal de Santa Maria
Citation: GONTIJO, Cleyton Hércules. Criatividade em Matemática: identificação e promoção de talentos criativos. Revista Educação, Santa Maria, v. 32, n. 2, p. 481-494, jul./dez. 2007. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/687/495>. Acesso em: 22 ago. 2013.
Abstract: Nos últimos anos, a produção acadêmica no campo da Educação Matemática cresceu significativamente no Brasil, permitindo a difusão de teorias e práticas que podem contribuir para a melhoria da qualidade do ensino. Entretanto, essa produção ainda é incipiente no que se refere à criatividade. Este trabalho, portanto, discute a importância de se propiciar o desenvolvimento da criatividade em Matemática e apresenta características potenciais de alunos criativos nesta área. Desta forma, tem-se por objetivo o favorecimento da identificação de alunos criativos por parte dos professores, para que eles possam ser direcionados para atividades de seu interesse. Além disso, este trabalho apresenta algumas estratégias para serem utilizadas com todos os alunos, visando o desenvolvimento da criatividade no campo da Matemática. ______________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT
In the last years, the academic researches on the field of Mathematical Education have increased significantly in Brazil, permitting the diffusion of theories and practices that can contribute to the improvement of teaching quality. However, this production is still incipient when it refers to creativity. This paper, therefore, discusses the importance of promoting the development of creativity in Mathematics and it presents creative students’ potential characteristics in this area, aiming at the identification of creative students by the teachers, who have to address them for activities in their interest areas. Furthermore, this paper presents some strategies that can be used with all kind of students and aiming to develop the creativity in the mathematics field.
Licença:: Revista Educação - Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons (Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0)). Fonte: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/index. Acesso em: 22 ago. 2013.
Appears in Collections:PAD - Artigos publicados em periódicos

Show full item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/14023/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.